محصول به سبد خرید اضافه شد
0

همه چیز در مورد کتاب و کتابخوانی

دسته‌بندی: مقالات
تاریخ: 22 آذر 1400
بازدید: 385
ارگونومی-مطالعه-انتشارات ویهان

ارگونومی مطالعه : نحوه نشستن صحیح هنگام مطالعه

اگر شیوه نشستن  صحیح پشت میز مطالعه رعایت نشود، در بلند مدت و حتی گاهی در کوتاه مدت بدن دچار آسیب ها و درد های مزمن خواهد شد به هیچ عنوان نباید ارگونومی و شیوه ی صحیح نشستن در هنگام مطالعه را فراموش کرد. انتشارات ویهان در چند پاراگراف با این موضوع همراه شما می شود.

رعایت ارگونومی هنگام خواندن و نوشتن

در هنگام خواندن، نوشتن و کار با کامپیوتر اعضای بدن از جمله زانوها، دست ها، چشم ها، گردن و کمر را تحت فشار قرار میدهد و رعایت نکردن اصول ارگونومی میتواند آسیب های جبران ناپذیری به آنها وارد کند.

ارگونومی- روش صحیح مطالعه

نحوه صحیح مطالعه برای آسیب ندیدن چشم ها

نور محیط مهم ترین عاملی است که باید در هنگام مطالعه به آن توجه داشته باشید. اگر نور محیط کافی نباشد علاوه بر اینکه فشار زیادی به چشم ها وارد می شود و خستگی زودهنگام به سراغ شما می آید  میتواتند باعث آسیب جدی به چشمان شما بزنند . نور طبیعی یا همان نور خورشید (البته نور غیر مستقیم )بهترین نور برای مطالعه ست .

بهتر است برای نور محیط از لامپ هایی با نور مهتابی و آفتابی بصورت همزمان استفاده کنید تا از هر دو طیف نور بهره ببرید و چشم ها دیرتر خسته شوند.نور مطالعه باید پخش شده باشد و در بالا و پشت سر شما باشد. اگر به نور خورشید دسترسی ندارید چراغ های مطالعه ی استاندارد میتوانند گزینه ی خوبی باشند.

Young woman in a red sweater on the couch at home with a book in her hands.

ارگونومی مطالعه برای حفاظت از گردن

همانگونه که در هنگام کار با کامپیوتر باید نحوه ی نشستن و فاصله ی مانیتور با چشم و ارتفاع مانیتور و صندلی را با قد خود تنظیم کنید هنگام مطالعه نیز باید همین موارد را لحاظ کنید. صاف بنشینید و قوز نکنید و کتاب را با دست یا نگهدارنده های کتاب جلوی صورت خود نگاه دارید.وقتی گردن شما به پایین خم باشد وزن و فشار خیلی زیادی به مهره های گردن وارد می شود و ممکن است در دراز مدت باعث دیسک گردن و دردهای همیشگی تا آخر عمر خواهند شد.

البته با ورزش های مخصوص ماهیچه های پشت گردن میتوانید از این آسیب ها جلوگیری کرده و یا به کمترین حد رساند.

Serious Afro American male student in blue T-shirt sitting at cafeteria drinking takeaway coffee working at his project using books and laptop touching his neck with hand having pain after work

زانوها و کمر در هنگام مطالعه

نشستن پشت میز و صندلی مناسب، بهترین راه برای مطالعه است.

انتشارات ویهان-ارگونومی-کتابخوانی

چند راهکار ارگونومیک در هنگام مطالعه کتاب

اگر پشت میز و یا روی کاناپه  و هرجای مناسب دیگری برای مطالعه کتاب نشسته اید ورزش را فراموش نکنید.بعد از هر یک ساعت مطالعه کتاب برخیزید و کمی راه بروید.

هر 20 دقیقه یکبار چند ثانیه فاصله های دورتر نسبت به کتاب را نگاه کنید تا چشم شما آسیب نبیند.

یکی از بدترین نوع کتاب خواندن و مطالعه, حالت درازکش هست که هم به مهره های گردن و هم به کمر شما آسیب میزند.

چطور بتوانیم میزان مطالعه را افزایش دهیم؟

سعی کنید برنامه‌ای برای خودتان تنظیم کنید که بشود به صورت منظم آن را انجام دهید و به آن پایبند باشید. برای مثال، میتوانید با 10صفحه مطالعه در ابتدای روز و هنگام نوشیدن چای یا قهوه برنامه‌ی خود را شروع کنید و در شرایطی مانند هنگام استراحت و ناهار در محل کار یا قبل از خواب در منزل به خواندن کتاب‌های مورد علاقه‌تان بپردازید.

برچسب‌ها:

admin

دیدگاه‌ها

رفتن به بالای صفحه

فروشگاه اینترنتی انتشارات ویهان، مرکز خرید انواع کتاب کمک درسی، عمومی، کتب خارجی و دانشگاهی، خرید انواع لوازم التحریر، نوشت افزار و محصولات فرهنگی. فروشگاه اینترنتی انتشارات ویهان مرجع تخصصی معرفی و فروش اینترنتی کتاب در ایران است و حوزه‌های مختلف کتب عمومی، درسی، دانشگاهی و کمک درسی را شامل می‌شود.
تمامی حقوق این سایت متعلق به انتشارات ویهان می باشد.
Copyright © 2021 Vihanpub طراحی و اجرا "یونس سلسله جو"